Næringsliv i Østfold og Follo: Hvor kommer bladet ut? | Les bladet digitalt

Østfold og Follo:

contentmap_plugin
- Jeg har økt fortjenesten og blitt mer effektiv etter at jeg investerte i en datakasse for flere år siden. Det sier daglig leder Anne-Britt Bakker i Sparta Frisørsenter i Sarpsborg.

Frisørsenteret i Norges eldste ishall er nesten like gammel som hallen, nemlig 50 år. Anne-Britt Bakker har jobbet i senteret i 34 av dem og tok over som eier og daglig leder i 2001. 10 år senere valgte hun å satse på en datakasse.

Lokal leverandør

- Jeg lyttet til gode råd fra AS Frankering & Kopiservice dengang, og det viste seg å være lurt. Da jeg bestemte meg for å satse på datakasse, hjalp de meg med alt fra installering via opplæring til innlegging av kundekort, prislister og annet jeg trengte. Bare kundekartoteket er gull verdt når det gjelder å holde oversikt over aktiviteter og salg. Nå kan jeg gå tilbake og se hva jeg gjorde i fjor på denne tiden, sier Bakker. Hun er ikke spesielt opptatt av IT-løsninger og systemer, men hadde likevel ingen problemer med overgangen.

- Fordelen med å velge en lokal leverandør med en norskutviklet løsning er jo at de er til stede og hjelper deg så fort du møter en utfordring. Ved behov kommer de i tillegg innom og løser situasjonen. Tidligere hadde jeg et system der supporten foregikk på telefon fra et senter, og da kunne jeg bli sittende i lange tider for å få svar på spørsmål. Etter at jeg byttet til dagens løsning på senhøsten i fjor er alt mye enklere, sier frisøren.

Feilfritt og raskt

Da Sparta Frisørsenter valgte å oppgradere til ny datakasse i fjor fikk de samtidig direkte kommunikasjon med regnskapsføreren. Bare en slik løsning sparer Anne-Britt Bakker for mye tid.

- Det er mye enklere dagsoppgjør og ukesoppgjør. Jeg bruker kortere tid og systemet regner for meg, slik at jeg unngår feil. Regnskapsføreren er også fornøyd med å få tallene direkte fra systemet.

Den nye datakassen har en rekke praktiske funksjoner, som ikke bare er nyttige, men også morsomme å bruke. For eksempel kan Anne Britt Bakker hente frem omsetning fra samme dato i fjor for å sammenligne dagens salg. Ved et enkelt søylediagram får hun full oversikt over om det faktisk går bedre enn før.

Kan brukes av flere

- Dette er nyttig også ved interne salgskonkurranser for eksempel, sier Ole Anders Tønsberg i AS Frankering & Kopiservice. - Systemet er også godkjent til timeregistrering, noe som er pålagt i virksomheter med ansatte. I tillegg ligger det varelagerfunksjon og gavekortløsning i systemet.

- Vi selger en del gavekort, og nå kan vi bare skanne kortet for å se hvor mye som er brukt og hvor mye vedkommende har igjen. En kjempeløsning, sier Anne-Britt Bakker. Hun driver salongen alene, men en hudpleier har også delvis virksomhet i samme lokaler.

- I slike situasjoner er datakasse svært fornuftige. Det kan nemlig legges inn et utall brukere fra ulike firmaer som dermed kan benytte samme kasse og spare betydelige beløp, sier Ole Anders Tønsberg.

- En del av vår service

- En helg røk en harddisk for en av våre kunder. Mandag morgen sto vi på døren med ny disk under armen. Dette er en del av vår service, sier Ole Anders Tønsberg i AS Frankering og Kopiservice i Sarpsborg.

Det finnes et utall leverandører av datakassesystemer i Norge, men ikke alle har et norskutviklet system og personlig fremmøte som en del av servicen.

- Vi har alltid lagt vekt på god service og nærhet til kunden. Alle skal være sikre på at de får hjelp når de ringer til oss. Vi setter ikke over til et eksternt supportsenter, men har kompetanse til å hjelpe kunden selv, noe mange setter pris på, sier Tønsberg. Han er klar over at mange nå har kastet seg inn i konkurransen om de mange tusen kundene som må bytte til datakasse i løpet av de nærmeste årene.

30 års erfaring

- AS Frankering og Kopiservice har 30 års kompetanse på kassesystemer, helt fra de gamle manuelle løsningene. En av våre ansatte har til og med vært i bransjene i 42 år. Det betyr at vi ikke bare kan it-spørsmålene, men også det som kan kalles kassefaglige spørsmål. Vi samarbeider med regnskapsførere og kunder når vi setter opp nye systemer, slik at de er tilpasset behovet til hver enkelt. Systemene er dessuten alltid oppdatert på eventuelle endringer i moms- eller skatteregler.

 

Fikk du med deg denne?

LOMMEDALEN: Nettbuss AS har egne turavdelinger flere steder i landet.

Siste fra Buskerud, Asker og Bærum

DRAMMEN/KONGSBERG: Ramirent er Norges største utleier av maskiner og utstyr, og skaffer det du trenger, når du trenger det.

Les mer

Siste fra Romerike

JESSHEIM: Rett Bemanning Romerike er byrået som satser på kvalitet.

Les mer

KONTAKT OSS

Viken Media AS
Tuneveien 2
1710 Sarpsborg

Tlf. 69 35 40 90

REDAKSJON / GRAFISK

Per-Kr. Aasen, 916 20 304
Heine Aasen, 926 49 329

SALG

Bjørn M. Akselsen, 957 80 678
Otto Trapness, 481 83 484
Linda Andreassen, 479 31 550
Ole Fredrik Fossum, 455 00 439

FØLG OSS

Østfold og Follo: facebook.com/NæringslivØstfold
Romerike: facebook.com/NaringslivRomerike
Buskerud, Asker, Bærum: facebook.com/NæringslivBuskerud


LES BLADENE

issuu.com/b2b24